Thursday, October 31, 2013

Aku bukan untukmu

"Maaf, saya bukan utk awak. Saya tak layak."
"Siapa kata?"
"Awak terlalu tinggi utk saya gapai. You deserve someone better. Yg pasti bukan saya."
"Ohh. Dari mana datang idea ni?"
"Telah lama saya fikirkan. Hari ini saya buat kesimpulan."
"Terus tak ada peluang..?"
"Maaf." Faisal senyum hambar. 
"Oh ok. What now?" Dia tahan air mata. Tolong jangan jatuh kat sini. Tolong pertahan nilai diri. 
"Saya dtg nk pulangkan ini." Faisal letakkan kotak yg dia ambil dari boot kereta. Kotak besar. Tak tengok ke dalam pun dia tahu apa isinya. Yang pasti, segala benda yg pernah dia berikan. Yg pasti, tersimpan juga segala kenangan mereka berdua. Yang ingin dilupakan Faisal. Yang ingin dibuang jauh. Ditinggal pergi.

"Letak je kat situ lah. Saya pun tk tahu nk buat apa." Dia tunjuk kat luar pagar rumah. Faisal senyum lagi. Dia tak menurut. Dia letakkan kotak itu depan pintu. 
"Ikut awaklah, yang saya tahu, telah saya pulangkan apa yg bukan milik saya." Faisal terus melangkah pergi. Masuk dlm kereta, dan laju keretanya tinggalkan kawasan itu. Mungkin utk kali terakhir dan tak akan sampai ke sini lagi. 

Dan dia terkaku di situ. Sendiri. Ya. Awak pulangkan juga hati ini yg telah lama saya suruh awak simpan. Tak pernah saya pinta utk dipulanfkan. Tak mengapa, terima kasih atas pengalaman dan kenangan. 

No comments:

Post a Comment