Tuesday, February 7, 2012

Tentang Dia 5

"Terima kasih"
"Its okay" Bila lihat gadis itu mahu berlalu, dia bersuara.
"Anas" Gadis itu toleh sekali lagi dan membalas.
"Asha" Anas menganggukkan kepala dan tersenyum. Kali pertama mereka berkenalan di depan masjid. Time tu Asha baru balik daripada majlis ceramah Maulidur Rasul. Dengan telekung putih, she looks so suci. Anas jatuh hati pada pandangan pertama. Mulai hari itu Anas makin selalu ke masjid dengan harapan agar dapat bertemu sekali lagi.

Satu hari, akhirnya Allah makbulkan juga doa Anas. Mereka terserempak lagi. Kali ini di depan pintu shopping mall. Wajah Asha yang manis bertudung amat dikenali. Penampilan Asha yang ringkas dan santai memikat hatinya. Dia kedepan memberanikan diri untuk menegur. Setakat tegur jer kot. Sebelum ini bukan main manis mulut lembut lidah bila mengayat. Pantang jumpa yang lawa sikit.

Tetapi peluangnya dilepaskan pergi. Dia seperti terasa rendah diri hendak berhadapan dengan Asha ketika itu. Anas dapat agak yang Asha bukanlah gadis sebarangan yang biasa dia dampingi sebelum-sebelum ini. Asha lain. By looking at her dress code, he could guess that she's hard to get. Aint just another girl out there. She wouldnt be layan any guy that will approach setakat nak usha-usha ni.

Satu hari, setelah 3bulan berlalu, Anas kali ini sudah lebih bersedia.
"Salam alaik" Anas tegur Asha yang sedang tekun membaca. Asha mendongak melihat Anas yg ketika itu berdiri di tepi meja.
"Waalaikumsalam"
"If you dont mind, may I ?"
Asha tengok meja sebelah yang kosong. Nak kata pack, banyak tempat kosong. Nak kata ada lunch date, tak ingat pulak. Hmmm.
"Anas, ring a bell?" Anas masih berdiri.
Berkerut dahi Asha yg sedang tercari-cari siapa Anas dlm kotak memorinya. Well, dude, I dont.
"Depan masjid?" Dude, I met a lot of people depan masjid. Duhhh! But suddenly, Asha teringat! Oh mamat cap tu. Orang pergi masjid pakai songkok ke kupiah, dia ni boleh bantai B-Boys cap tu. Yang kena sindir dengan ustaz yang kasi ceramah time Maulidur Rasul hari itu. Ohhhh..,ingat!
"Haa, ingat punn!" eh, dia ni, aku tak ckp pun aku ingat dia siapa. Anas tarik kerusi depan dia dan duduk.

3 comments:

  1. wow! gimme some more:)

    ReplyDelete
  2. InsyAllah, akan ada updates dan sambungan cerita ni. Tapi sorry sangat2 sebab updates lambat sikit. Currently busy sikit dengan exams. By the way, terima kasih sebab sudi membaca kat blog ni. :)

    ReplyDelete
  3. dah lama dah ni....mana smbgnnya?????

    ReplyDelete