Tuesday, December 13, 2011

Twisties 16

'Maafkan aku menduakan cintamu.
Kalau sahaja waktu itu,
ku tak jumpa dirinya,
Mungkin semua tak kan seperti ini'

Kotak hadiah yang diterima tadi dibelek. Merah matanya. Basah. Bila kad ucapan yang ada di dalam kotak itu dibaca. Maia tahu siapa pengirimnya. Tapi yang dia tak tahu apa tujuannya. Dah berapa bulan peristiwa itu berlalu, kenapa baru sekarang. Sedang Maia duduk termenung kat meja makan, dia terdengar pintu rumah yang dibuka. Maia tengok jam, pukul 1.30am. Edz balik lah tu. Maia segera bangun, lari dalam toilet bersama kotak tadi. Dia tak nak Edz nampak dia menangis kerana hadiah dari Irhaz.


Pintu bilik air dibuka kasar. Irhaz keluar dengan rambut yang basah, tuala yang disangkut di bahu. Irhaz telah siap berpakaian lengkap nak tidur. Dia penat. Baru malam ini dia sampai kat rumah mummy dan daddy-nya. Ya, perempuan itu pun ada sama. 'Menyemakkan pandangan jer' Rungut Irhaz dalam hati. Dia berlalu ke katil. Satu sahaja dia nak buat, tidur. Sekali lagi, dia penat. Dia letih. Dia sudah tak berdaya. Semua nasihat mummy pun tadi, masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

Masa dia nak tidur, dia tarik comforter, dia perasan perempuan itu dah lena. Dia ambil tuala yang tersangkut tadi, dilibasnya kat kaki perempuan tadi, tak kuat sangat lah. Dia masih waras berfikir. Sekali tak jalan, Irhaz buat sekali lagi. Perempuan itu bangun, pusing menghadap Irhaz.

"This is my bed, my house. So, please, jangan nak memandai-mandai." Irhaz sindir sambil tangannya tunjuk kat sofa panjang yang ada didepan televisyen. Tanpa banyak mulut, perempuan itu bangun, dan berjalan perlahan menuju ke sofa tadi. Irhaz baring kat atas katilnya, tutup lampu, tidur.



"Iyaz dah balik" Itu ayat pertama Edz malam itu setelah sejam dia sampai. Maia yang sedang menonton tv tergamam. But, dia pretends that macam tak ada pape jer. Edz kat single sofa yang terletak kat sebelah kirinya tak pun dipandang.

"Maia, you heard me kan?" tanya Edz lagi. Maia tak jawab apa pun, dia sekadar mengangguk. Edz diam jer.
"Lapar tak?" Tanya Maia tiba-tiba. Edz tengok Maia pelik, dahi berkerut.
"Ive asked anything about physic question ker?" Tanya pasal lapar pun pelik ker?
Edz geleng kepala. "Tak."
"Tak for tak lapar or tak for physic question." Maia confused sendiri.
"Both. Why? You lapar ker?" Edz tengok jam dinding yang tergantung kat atas wall tv. Its 2plus in the morning lah Maia.
Maia sekadar mengangguk.
"Jom" Edz bangun tarik tangan Maia.
"Pergi mana?"
"Kata lapar. Cari makanan lah." Edz capai kunci kereta kat tempat kunci. Maia senyum.
"Kejap, I tukar baju." Maia naik atas. Edz keluar start engine kereta.

No comments:

Post a Comment